أشوفكم على خير بإذن الله



لسه مش حاسس إن عندي امتحانات كمان كام يوم !!

والمصيبة الأعظم .. إني عارف اني هتزنق بشكل سيء لو مبدأتش من كام يوم فاتوا

عارف انكم مستغربين إني ازاي قاعد لغاية دلوقتي وانا بقول الكلام ده

هقول لكم وبكل بساطة إني بجد لسه مش حاسس برهبة الامتحان

بعض الناس هتتوقع إنه امتحان تافه أو كده ..

ولكن ده عليه 20% من المادة تقريبا .. 40 درجة من أصل 200 ..

رحت قعدت امبارح مع واحد صاحبي عشان يحسسني ان الامتحان قرب ..


وخصوصا إنه معروف بتوتره الشديد الرهيب قبل أي امتحان ..

ولو حتى مكانش عليه درجات


والفاجعة ..

إنه كمان عامل زي حالاتي ..

مش حاسس ولا متوتر ولا أي حاجة


ساعتها اطمنت على نفسي جدااا ..


وبطلت أقف قدام المراية وأقول :

( أنا عندي امتحان .. أنا زي البومب )

وقررت أدخل الأوضة " الكئيبة " إلى قلبي .. لتعلقها بالمذاكرة

رغم إني أضفت عليها الكثير من المحسنات البصرية والسمعية

عشان أستحمل

هل كل ده ممكن يكون بسبب اني مش حاسس بقيمة المعاناة

اللي بيحس بيها الخريجين أصحاب " التقديرات المنخفضة " ؟
!

وايه الحل يا ترى عشان أحس بيها - من غير ما أجربها - ؟!

هستناكم بعد الخروج من تلك الغرفة .. 9 أيام بس إن شاء الله

وياريت محدش ينساني في دعاؤه ..


في رعاية الـله

4 ردود:

leila يقول...

يمكن علشان وجود احساس انو الامتحان حيطلع سهل ان شاء الله تفائلوا خيرا تجدوه

ربنا يوفقك يا فندم

غير معرف يقول...

فكرتنا ليه بس ياعم انس بالامتحانات
مكنا عايشين زى الفل
وبناكل وبنشرب
لازم يعنى

ايييييييييييييييه ومادايم الا وجه الله

بيسان يقول...

ربنا يوفقك يا دكتور ان شاء الله ..

وييسر لك كل عسير ..

انا بصراحه نفسي ارجع لايام الامتحانات تاني ..

واعيش لحظات التوتر والقلق والخوف اللي كنت باعيشهم ..

متقلقش يا دكتور اللي تخاف منه ميجيش احسن منه .. :)

أنس خالد يقول...

الحمد لله الامتحان كان كويس .. تقدروا تقرأو الخبر في التدوينة القادمة